Mesafeli Satış Sözleşmesi
Mesafeli Satışlar Yönetmeliği
6 Mart 2011 PAZAR Sayı:
27866
Resmî Gazete
YÖNETMELİK
Sanayi ve Ticaret Bakanlığından:
MESAFELİ SÖZLEŞMELERE DAİR
YÖNETMELİK
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amaç
MADDE 1- TARAFLAR
(1)Bu Yönetmeliğin amacı; mesafeli sözleşmelere
ilişkin uygulama usul ve esaslarını belirlemektir.
Kapsam
1.1- SATICI
|
1.2- ALICI
|
(1)Bu Yönetmelik; yazılı, görsel ve elektronik
ortamda veya diğer iletişim araçları kullanılarak ve tüketicilerle karşı
karşıya gelinmeksizin yapılan, malın veya hizmetin tüketiciye anında veya
sonradan teslimi ya da ifası kararlaştırılan sözleşmelere uygulanır.
(2)Bu Yönetmelik hükümleri;
a) Bankacılık ve sigortacılık ile ilgili,
b) Otomatik makineler aracılığıyla yapılan satışlar ile ilgili,
c) Halka açık telefon kullanımı suretiyle telekomünikasyon hizmeti verenlerle
akdedilen,
ç) Taşınmaz satış, kiralama ve taşınmaza ilişkin diğer haklarla ilgili,
d) Artırma veya eksiltme yoluyla akdedilen,
sözleşmelere uygulanmaz.
(3)5 inci, 6 ncı, 7 nci ve 8 inci
maddeler ile 9 uncu maddenin birinci fıkrası;
a) Gıda maddelerinin, içeceklerin ya da diğer günlük tüketim maddelerinin,
satıcının düzenli teslimatları çerçevesinde tüketicinin meskenine veya işyerine
götürülmesine ilişkin, b) Seyahat, konaklama, lokantacılık, eğlence sektörü
gibi alanlarda hizmet veren sağlayıcılarla kurulan ve sağlayıcının belirli bir
tarihte veya zaman dilimi içinde sözleşme konusu hizmet edimini sunma
yükümlülüğü altına girdiği,
sözleşmelere uygulanmaz.
Dayanak
MADDE 3- ÜRÜN BİLGİLERİ:
(1)Bu Yönetmelik, 23/2/1995 tarihli ve
4077 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanunun 9/A ve 31 inci maddelerine
dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
Bu bölüme site otomatik alınan ürünleri ekleyecektir.
MADDE 4 -
(1) Bu Yönetmelikte geçen;
a)Bakan: Sanayi ve Ticaret Bakanını,
b)Bakanlık: Sanayi ve Ticaret Bakanlığını,
c)Hizmet: Bir ücret veya menfaat karşılığında yapılan
mal sağlama dışındaki her türlü faaliyeti,
ç)Kredi veren: İlgili mevzuat gereği tüketicilere
nakit kredi vermeye yetkili olan banka, özel finans kuruluşu ve finansman
şirketlerini,
d)Mal: Alışverişe konu olan taşınır eşyayı ve
elektronik ortamda kullanılmak üzere hazırlanan yazılım, ses, görüntü ve
benzeri gayri maddi malları,
e)Mesafeli sözleşme: Yazılı, görsel, telefon ve
elektronik ortamda veya diğer iletişim araçları kullanılarak ve tüketicilerle
karşı karşıya gelinmeksizin yapılan ve malın veya hizmetin tüketiciye anında
veya sonradan teslimi ya da ifası kararlaştırılan sözleşmeleri,
f)Sağlayıcı: Kamu tüzel kişileri de dâhil olmak üzere
ticari veya mesleki faaliyetleri kapsamında tüketiciye hizmet sunan gerçek veya
tüzel kişileri,
g)Satıcı: Kamu tüzel kişileri de dâhil olmak üzere
ticari veya mesleki faaliyetleri kapsamında tüketiciye mal sunan gerçek veya
tüzel kişileri,
ğ)Sürekli veri taşıyıcısı: Tüketicinin, kendisine kişisel
olarak gönderilen bilgiyi, bu bilginin amacına uygun olarak makul bir süre
incelemesine elverecek şekilde kaydedilmesini sağlayan ve kaydedilen bilgiye
aynen ulaşılmasına imkân veren her türlü araç veya ortamı,
h)Tüketici: Bir mal veya hizmeti ticari veya mesleki
olmayan amaçlarla edinen, kullanan veya yararlanan gerçek ya da tüzel kişiyi,
ı)Uzaktan iletişim aracı: Mektup, katalog, telefon,
faks, radyo, televizyon, elektronik posta mesajı, internet gibi fiziksel olarak
karşı karşıya gelinmeksizin sözleşme kurulmasına imkân veren her türlü araç
veya ortamı, ifade eder.
İKİNCİ
BÖLÜM
Mesafeli Sözleşmelere İlişkin Genel Düzenlemeler
Ön bilgiler ve bilgilendirme formu
MADDE 5 -
(1) Tüketici, mesafeli
sözleşmenin kurulmasından önce aşağıdaki bilgilerin tamamını içerecek şekilde
açık, anlaşılır ve kullanılan uzaktan iletişim aracına uygun bir şekilde satıcı
veya sağlayıcı tarafından bilgilendirilir.
a)Satıcı veya sağlayıcının isim, unvan,
açık adres, telefon ve varsa diğer erişim bilgileri.
b)Sözleşme konusu mal veya hizmetin
temel nitelikleri.
c)Tüm vergiler dâhil olmak üzere
mal veya hizmetin Türk Lirası olarak satış fiyatı.
ç)Varsa teslim masrafları.
d)Ödeme ve teslim veya ifa ile ilgili
bilgiler.
e)Cayma hakkının kullanılmasının
şartları ve bu hakkın nasıl kullanılacağı.
f)Uzaktan iletişim aracının kullanım
bedelinin olağan ücret tarifesi üzerinden hesaplanmadığı durumlarda, bu
iletişim aracının kullanılması nedeniyle tüketicilere yüklenen ilave maliyeti.
g)Mal veya hizmete ilişkin fiyat dâhil
taahhütlerin geçerlik süresi.
ğ)Sözleşme konusunu, sürekli veya
dönemsel olarak ifa edilen bir mal veya hizmet ediminin oluşturduğu hâllerde
söz konusu sözleşmenin asgari süresi.
h)Belirsiz süreli veya süresi bir yıldan
fazla olan borç ilişkilerinin feshedilme şartları.
ı)Tüketicilerin şikâyet ve itirazları
konusunda başvuruların, Bakanlıkça her yıl Aralık ayında belirlenen parasal
sınırlar dâhilinde tüketicinin mal veya hizmeti satın aldığı veya ikametgâhının
bulunduğu yerdeki tüketici sorunları hakem heyetine veya tüketici mahkemesine
yapılabileceğine ilişkin bilgi.
(2)Satıcı veya sağlayıcı, mallar için
sözleşme konusu mal tüketiciye ulaşmadan, hizmetler için de sözleşmenin
ifasından önce makul bir sürede, birinci fıkrada yer alan bilgilerin tamamını
içeren bilgilendirme formunu yazılı olarak veya bir sürekli veri taşıyıcısı
vasıtasıyla tüketiciye ulaştırmak zorundadır. Telefon gibi sözlü uzaktan
iletişim araçlarının kullanıldığı durumlarda, satıcı birinci fıkrada yer alan
bilgilerin tamamını içeren bilgilendirme formunu en geç mal teslimi sırasında
tüketiciye teslim etmek zorundadır.
(3)Birinci fıkrada belirtilen bilgilerin,
kullanılan uzaktan iletişim araçlarına uygun olarak ve iyiniyet ilkeleri
çerçevesinde ergin olmayanlar ile ayırtım gücünden yoksun veya kısıtlı
erginleri koruyacak şekilde ticari amaçlarla verildiğinin belirtilmesi zorunludur.
(4)Telefon gibi sözlü uzaktan iletişim
araçlarının kullanılması durumunda, ayrıca her görüşmenin başında satıcı veya
sağlayıcının kimliğinin ve görüşmenin ticari amacının tüketiciye açık bir
şekilde bildirmesi zorunludur.
Ön bilgilerin teyidi
MADDE 6 -(1)Tüketici, 5 inci maddede belirtilen ön bilgileri edindiğini yazılı olarak teyit etmedikçe satıcı veya sağlayıcı tarafından sözleşme akdedilemez. Elektronik ortamda yapılan sözleşmelerde teyit işlemi, yine elektronik ortamda yapılır.
Cayma hakkı
MADDE 7 -
(1)Mesafeli sözleşmelerde tüketici, yedi gün
içerisinde herhangi bir gerekçe göstermeksizin ve cezai şart ödemeksizin
sözleşmeden cayma hakkına sahiptir. Cayma hakkının kullanıldığına dair
bildirimin bu süre içinde yazılı olarak veya bir sürekli veri taşıyıcısıyla
bildirilmesi yeterlidir.
(2)Cayma hakkı süresi, malın teslimine ilişkin sözleşmelerde, tüketicinin malı teslim aldığı günden itibaren, diğer sözleşmelerde ise sözleşmenin akdedildiği günden itibaren işlemeye başlar.
(3)Satıcı veya sağlayıcının 5 inci ve 6 ncı maddelerde belirtilen yükümlülüklerini yerine getirmemesi hâlinde, cayma hakkı süresi üç aydır. Bu süre, malın teslimine ilişkin sözleşmelerde, tüketicinin malı teslim aldığı günden itibaren, diğer sözleşmelerde ise sözleşmenin akdedildiği günden itibaren işlemeye başlar. Ancak 5 inci ve 6 ncı maddelerde belirtilen yükümlülüklerin, üç aylık süre içerisinde yerine getirilmesi hâlinde, birinci fıkrada belirtilen yedi günlük cayma hakkı süresi, söz konusu yükümlülüklerin yerine getirildiği günden itibaren işlemeye başlar. Cayma hakkının kullanıldığına dair irade beyanının bu süre içinde yazılı olarak veya bir sürekli veri taşıyıcısıyla bildirilmesi yeterlidir.
(4)Taraflarca aksi kararlaştırılmadıkça
tüketici, aşağıdaki sözleşmelerde cayma hakkını kullanamaz.
a)Cayma hakkı süresi sona ermeden önce,
tüketicinin onayı ile hizmetin ifasına başlanan hizmet sözleşmeleri.
b)Fiyatı borsa veya teşkilatlanmış diğer
piyasalarda belirlenen mallara ilişkin sözleşmeler.
c)Tüketicinin istekleri veya açıkça onun
kişisel ihtiyaçları doğrultusunda hazırlanan, niteliği itibariyle geri
gönderilmeye elverişli olmayan ve çabuk bozulma tehlikesi olan veya son
kullanma tarihi geçme ihtimali olan malların teslimine ilişkin sözleşmeler.
ç)Tüketici tarafından ambalajının
açılmış olması şartıyla, ses veya görüntü kayıtlarına, yazılım programlarına ve
bilgisayar sarf malzemelerine ilişkin sözleşmeler.
d)Gazete, dergi gibi süreli yayınların
teslimine ilişkin sözleşmeler.
e)Bahis ve piyangoya ilişkin hizmetlerin
ifasına ilişkin sözleşmeler.
f)Elektronik ortamda anında ifa edilen
hizmetler ve tüketiciye anında teslim edilen gayri maddi mallara ilişkin
sözleşmeler.
(5)Tüketiciye, borcunun tamamen veya
kısmen ifası için, satıcı veya sağlayıcı veya onunla işbirliği içinde olan bir
üçüncü kişi tarafından kredi verildiği mesafeli sözleşmelerde, tüketicinin bu
maddedeki hükümler dâhilinde cayma hakkını kullanması durumunda kredi
sözleşmesi de herhangi bir tazminat veya cezai şart ödeme yükümlülüğü söz
konusu olmaksızın sona erer. Ancak bunun için cayma bildiriminin kredi verene
de yazılı olarak iletilmesi gerekir. Tarafların karşılıklı iade yükümlülükleri
saklıdır.
Cayma hakkının kullanılmasının sonuçları
MADDE 8 -
(1)Tüketicinin cayma hakkını kullanması
hâlinde satıcı veya sağlayıcı, cayma bildiriminin kendisine ulaştığı tarihten
itibaren en geç on gün içerisinde almış olduğu toplam bedeli ve tüketiciyi borç
altına sokan her türlü belgeyi tüketiciye hiçbir masraf yüklemeksizin iade
etmek ve yirmi gün içerisinde de malı geri almakla yükümlüdür.
(2)Teslim alınmış olan malın değerinin azalması veya iadeyi imkânsız kılan bir nedenin varlığı cayma hakkının kullanılmasına engel değildir. Ancak değer azalması veya iadenin imkânsızlaşması tüketicinin kusurundan kaynaklanıyorsa satıcıya malın değerini veya değerindeki azalmayı tazmin etmesi gerekir. Malın mutat kullanımı sebebiyle meydana gelen değişiklik ve bozulmalar değer azalması sayılmaz.
Sözleşmenin ifası
MADDE 9 -
(1)Taraflarca aksi kararlaştırılmadıkça,
satıcı veya sağlayıcı, tüketici tarafından kendisine siparişin iletildiği
günden itibaren en geç otuz gün içinde sipariş konusunu ifa eder. Bu süre
tüketiciye daha önceden yazılı olarak veya bir sürekli veri taşıyıcısıyla
bildirilmek koşuluyla en fazla on gün uzatılabilir.
(2)Sipariş konusu mal ya da hizmet ediminin yerine getirilmesinin imkânsızlaştığı hâllerde tüketicinin bu durumdan haberdar edilmesi ve ödemiş olduğu toplam bedelin ve onu borç altına sokan her türlü belgenin en geç on gün içinde kendisine iade edilmesi gerekir. Malın stokta bulunmaması durumu, mal ediminin yerine getirilmesinin imkânsızlaşması olarak kabul edilmez.
(3)Satıcı veya sağlayıcı, aşağıdaki şartları
sağlaması hâlinde tüketiciye eşit kalite ve fiyatta başka bir mal veya hizmet
tedarik edebilir.
a)Sözleşmede kararlaştırılmış olması.
b)Haklı bir nedenle sözleşme konusu mal
veya hizmetin tedarik edilemeyeceğinin anlaşılması.
c)Tüketicileri açık ve anlaşılabilir bir
şekilde bilgilendirerek onaylarını alması.
Sipariş edilmeyen mal ve hizmetler
MADDE 10 -
(1)Sipariş edilmeyen malın teslimi veya hizmetin
sunulması durumunda; mal veya hizmetin kullanılması veya tüketilmesi hariç
olmak üzere satıcı veya sağlayıcı tüketiciye karşı herhangi bir hak ileri
süremez. Bu hâllerde tüketicinin sessiz kalması, sözleşmenin kurulmasına yönelik
bir kabul beyanı olarak yorumlanamaz ve tüketicinin malı geri göndermek veya
muhafaza etmek gibi bir yükümlülüğü yoktur.
Kartla ödeme
MADDE 11 -
(1)Mesafeli sözleşmelerde ödemenin kredi kartı,
banka kartı veya benzeri bir ödeme kartı ile harcama belgesi düzenlenmeksizin
yapıldığı durumlarda, kartın bir başkası tarafından hukuka aykırı şekilde
kullanılması hâlinde; 23/2/2006 tarihli 5464 sayılı Banka Kartları ve Kredi
Kartları Kanunu ve 10/3/2007 tarihli ve 26458 sayılı Resmî Gazete'de yayımlanan
Banka Kartları ve Kredi Kartları Hakkında Yönetmelik hükümlerine göre işlem
yapılır.
Bilgilerin saklanması ve ispat yükümlülüğü
MADDE 12 -
(1)Satıcı veya sağlayıcı, tüketicinin
bilgilendirilmesine ve cayma hakkını kullanabilmesine ilişkin sistemi kurmak ve
yazılı, sesli veya elektronik ortamdaki bu bilgileri üç yıl boyunca saklamakla
yükümlüdür.
(2)Satıcı veya sağlayıcı elektronik ortamda tüketiciye teslim edilen gayri maddi malların veya sunulan hizmetlerin teslimatının ayıpsız olarak yapıldığını ispatla yükümlüdür.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Çeşitli ve Son Hükümler
Yürürlükten kaldırılan yönetmelik
MADDE 13 -
(1)13/6/2003 tarihli ve 25137 sayılı
Resmî Gazete'de yayımlanan Mesafeli Sözleşmeler Uygulama Usul ve Esasları
Hakkında Yönetmelik yürürlükten kaldırılmıştır.
Yürürlük
MADDE 14 -
(1)Site üzerinden verilen siparişe ait
ödemenin gerçekleşmesi durumunda ALICI işbu sözleşmenin tüm koşullarını kabul
etmiş sayılacaktır. SATICI, söz konusu sözleşmenin site üzerinde, ALICI
tarafından okunduğuna ve kabul edildiğine dair onay almaksızın sipariş
verilememesini sağlayacak yazılımsal düzenlemeleri yapmakla yükümlüdür.
Yürütme
MADDE 15 -
(1)Bu Yönetmelik hükümlerini Sanayi ve
Ticaret Bakanı yürütür.
MADDE 16-
Taraflar
SATICI : |
ALICI :; |